Et knippe serie- og filmanbefalinger

Har vært på trondhjemstur, og siden det ble lange bussturer til og fra, leide jeg noen filmer via Google Play som jeg kunne se på bussen. Tenkte jeg skulle dele inntrykkene og gi dere noen anbefalinger.

 

BombCity.jpgBomb City

Bomb City er en film jeg sikkert aldri ville sett om jeg ikke fikk den anbefalt for meg, for har ingen interesse for punkere og punkermiljøet. Imidlertid er jeg glad jeg fikk den anbefalt, for filmen fenger fra første sekund og forteller en gripende og viktig historie.

Bomb City handler om punkermiljøet i Armarillo i Texas sent på 90-tallet. De anarkistiske og rotløse ungdommene føler ingen tilhørighet med hjembygden, og valgene deres fører dem ut i konflikt både med bygdas særdeles voldelige politistyrke og en gjeng tenåringer, med et knippe football-spillere i spissen, som hater dem.

Filmen gir deg et innblikk i et veldig annerledes miljø, og også en tøff, sann historie om fordommer, utenforskap, og en rask eskalerende konflikt. Det er én av filmene som kan gjøre deg utrolig sint, i hvert fall hvis du som meg hater makt-overgrep. Føler samtidig filmen fremstiller punkerne som sympatiske og varme, uten å rosemale handlingene deres.

Av anbefalingen i innlegget tror jeg det er Bomb City jeg anbefaler mest. Kjøp, lei eller lån denne filmen.

 

SoloStarWarsStory.pngHan Solo: A Star Wars Story

Han Solo føles som et godt gammeldags Star Wars-eventyr. Tenk tilbake på A New Hope og Empire Strikes Back hvor Han og gjengen var på flukt fra Imperiet med Millenium Falcon. Han Solo: A Star Wars-story gjenskaper denne stemningen, og gir deg også en spennende historie som også dekker flere av hendelsene som det referes til i den første trilogien. Litt mørkere enn de andre Star Wars-filmene, men føler at det er lov å gå litt bort fra «Star Wars-formelen» når du lager en spin-off, og jeg syntes filmen fungerte bra.

 

Interstellar

Insterstellar

Interstellar er et romeventyr hvor et lite knippe mennesker drar gjennom et «wormhole» til en annen galakse hvor de har funnet tre mulige planeter å kolonisere for menneskene, siden Jorda holder på å bli ubeboelig. Vil røpe så lite som mulig av handlingen her, så sier bare at dette er en lang og god film som rommer mye handling, og akkurat passe mye mystisk. Enig med andre i at den blir litt «rar» helt mot slutten, men alt i alt en veldig god film.

 

 

ReadyPlayerOne.jpgReady Player One

Ready Player One får minus for å ha ha den minst kreative og troverdige historien jeg har sett på film, og er dynget ned med altfor mange referanser fra 80- og 90-tallet, men på samme tid er ikke dette en film du skal ta på alvor. Tenk på andre filmer du har sett som ikke har hatt de mest utbroderte og seriøse plottene, men hvor du bare skal bare lene deg tilbake og la for eksempel actionscenene og stemningen underholde deg. Hvis du er typen som ikke trenger gode plott for å like en film, kan du gi denne en sjanse.

Filmen handler om en dystopisk fremtid hvor alle er gått ett skritt frem fra å stirre i mobilskjermene sine hele dagen til å ha på VR-briller hele dagen, og favoritten deres er MMO-serveren Oasis, hvor du i tillegg til å ha det kjekt med venner og drepe andre spillere for å ta de elektroniske pengene deres, kan dra på skattejakt og finne tre nøkler som lar deg arve hele Oasis-serveren og flere trillioner dollar.

PS: har ikke lest boken enda, men den har visstnok en mye bedre historie, og er veldig annerledes fra filmen, så hvis du har lest boka vil ha den gjenskapt som film, blir du gjerne skuffet over filmatiseringen.

 

 

Lovleg.jpg

Hiver inn denne her også, ikke bare fordi serien er kjempemorsom og tar opp viktige tema, men fordi den har en langt dypere og mer troverdig hovedperson enn de fleste andre serier som har en usikker, «awkward» hovedperson.

Lovleg handler om Gunnhild, 15, som flytter hjemmefra «for første gang» til et hybelkollektiv, hvor hun får den litt eldre Sara som bestevenn og «storesøster». Jeg liker Gunnhild fordi hun ikke er noen enkel ensidet nerde-karikatur, men en troverdig jente med troverdige problemer, og selv om jeg ikke har bodd i noe kollektiv fullt av unge tenåringer, opplever jeg serien som realistisk, om enn satt på spissen for komediens skyld. Jeg liker også veldig godt hvordan både Gunnhild og Sara utvikler seg i løpet av serien, og hvordan figurene i serien har andre sider av seg som ikke kommer frem før langt ute i serien.

Lovleg ligger på tv.nrk.no, og på lovleg.p3.no får du se korte klipp og for eksempel tekstmeldinger karakterene sender hverandre.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..