Lyntur til Söta bror, med masse bilder av ELG!

Super-seriøst innlegg forut, med masse bilder av elg. Kos deg!

Da var man plutselig tilbake etter en veldig kjapp og hektisk helgetur til Stockholm for å se svenske Cirkus Cirkörs «Wear it like a crown» sammen med bestevenn Benni. Cirkör er Nordens største nysirkus, og Wear it like a Crown er en forestilling basert på sangen til Rebekka Karijord. Har sett forestillingen før, men gledet meg både til å se den igjen, og få et nytt besøk til fantastiske Stockholm!

IMG_20150920_170333
Reiseklar elg

Satte meg på bussen tidlig lørdag morgen med Elisabeth elg, som jeg adopterte da Benni var i Bergen for første gang, kjøpte Stallo på flyplassen så jeg hadde lesestoff, og gikk på flyet til Oslo. Jeg er vant til lange flyturer, siden erfaringene mine med å fly er turene mellom Bergen og slekten min i Trondheim, og den laaange strekningen over Atlanteren fra de tre årene jeg bodde med familien i USA, så ble litt satt ut av hvor utrolig kort tid det tok før vi plutselig var fremme i Oslo. SAS serverer gratis te og kaffe på flyvningene sine, men den var fremdeles omtrent for varm til å drikkes da jeg måtte slå opp bordet fordi flyet skulle lande 😉 .

IMG_20150919_150258Møtte Benni og Heidi elg på Gardermoen, og vi satt i «gate’n» og leste bøker og skravlet før vi satte oss på flyet til Stockholm, hvor vi brukte betydelig tid på å vimse rundt og sette oss inn i T-banesystemet før vi endelig fant frem til Södra teatern og båten vi var innlosjert på. Så var det bare å sette fra oss ryggsekkene våre, finne frem billettene, og skynde oss til forestilling 🙂 ! Dette er óg grunnen til at jeg ikke legger ut bilder av Stockholm her, det var rett og slett litt for travelt til at jeg fikk tenkt på å ta noen 😉 .

Wear it like a Crown varer i to timer, med 20 minutters pause, og jeg var trollbundet gjennom hele forestillingen. Stykket handler om en gjeng fantastiske karakterer som alle er usikre på hverandre, men som sakte, men sikkert konfronterer utryggheten sin og til slutt finner sammen. Den handler om hvordan mulighet er risiko og risiko er mulighet, og om hvordan mange ikke tør gjøre annet enn å holde fast i det trygge, og ikke slippe seg løs.

Underveis får vi se alskens sirkuskunster, en veldig stresset «programleder» som prøver å fortelle om hjernen, nervesystemet, mot og risiko, og alskens spillopper mellom personene på scenen. De leker og klatrer, de opptrer og gjør narr av hverandre, de krangler og slåss, de pusher grensene sine og nærmer seg hverandre, og vi får se alt fra akrobatikk i ring og trapes til parakrobatikk, lek med sugekopper, ping-pong-baller som flyr veggimellom, sjonglering med motorsag og fantastiske innslag av knivkasting.

Forestillingen fant sted på en scene, men de hadde liksom bygd en sirkusmanesj, med luftakrobatikk-rigg, på scenen, og de hadde en dør de kunne dreie rundt scenen, og som artistene i hvert fall i begynnelsen av forestillingen trengte for å komme inn og ut av manesjen. Siden det var en sirkusforestilling involverte artistene også publikum, noe som gjorde det litt «skummelt», men utrolig underholdende å sitte på første rad. Ble spesielt imponert over motet til hun som ble spent fast til en spinnende skive som en av artistene kastet kniver mot. Hun fikk en bukett av sugekopper som belønning, og mest sannsynlig et minne for livet 😀 .

f5uxzijrjrffupykekyi

Kunne skrevet side opp og side ned om alt som skjedde under forestillingen, men i korte trekk: det var underholdende til tusen, og utrolig «dypt» og meningsfylt, og jeg skulle ønske jeg fikk sett den igjen 😉 . De hadde gjort noen endringer på forestillingen og blant annet byttet ut pole-artisten med en artist som gjorde et ringnummer, som jeg først ble bitte litt skuffet over, men i tilbakeblikk er jeg egentlig bare glad til, for det betydde at jeg fikk oppleve noe nytt i tillegg til alt jeg hadde sett tidligere 😉 .

Wear it like a crown skal mest sannsynlig dessverre ikke settes opp flere ganger etter dette, og jeg vet ikke om de kommer til å filme seg selv og legge ut forestillingen på DVD, men jeg skal definitivt få med meg flere forestillinger fra Cirkör. Har definitivt lyst på flere turer til Stockholm også, gjerne sammen med Benni, som det er umulig å kjede seg i lag med!

IMG_20150920_182734
Dette var den minste kaffen de solgte på Starbucks 😉

Fikk dessverre ikke tid til noe annet enn Cirkör da vi var i Stockholm, for vi bestemte oss for å sove så lenge vi kunne søndag før vi dro hjemover igjen. Så bar det tilbake til flyplassen, atskillig fortere denne gangen, og timene gikk med på å spise lunsj, henge på Starbucks og drikke deilig kaffe, lese bøker, og snakke om forestillingen, som Benni likte like godt som meg 🙂 .

Oppdaget óg til min store overraskelse at de hadde krydret gresskarkaffe på Starbucks — setter pris på alt som har med gresskar å gjøre etter å ha bodd i USA, fordi det generelt er noe du ikke får så lett tak i her i Skandinavia, så gresskar er en av tingene som «er USA» for meg, og selve kaffen var i tillegg den beste kaffen jeg hadde drukket i mitt liv 😉 .

Benni og Heidi sitt fly dro seks timer før mitt, så jeg kom ganske langt ut i Stallo før flyet mitt endelig ankom og jeg kunne gå om bord. Fordrev tiden på å shoppe souvenirer og få i meg mer mat og kaffe. Så de solgte elger som nesten lignet Elisabeth og Heidi, men vi endte opp med ikke å kjøpe dem, det får holde med de vi har 😉 .

Etter å ha ventet en evighet fikk jeg vite at flyet var 30 minutter forsinket, og da det endelig dukket opp, ble det ytterligere 20 minutt forsinket fordi en random gjøk hadde sjekket inn baggasjen sin for så å ikke gå om bord på flyet (dette skjedde for så vidt også på veien til Sverige, kanskje det var samme person), så vi kom oss av gårde først sent på kveld. Tror pilotene fløy inn en del av den tapte tiden, for jeg kom ikke så veldig sent hjem, og ble møtt av foreldrene mine og en overlykkelig Sasha hund 😀 !

Screenshot_2015-09-21-14-18-12
Trøstemelding fra kjære Benni bjørn ❤ 😀

Vil defnitivt tilbake til Stockholm, og gjerne sammen med Benni, men tror det blir en liten stund til nå 😉 .

2 thoughts on “Lyntur til Söta bror, med masse bilder av ELG!

  1. Hej Oivind, roligt att läsa din blogg. Om du vill se Cirkus Cirkör snart igen behöver du inte resa så långt. Vi är nämligen på turné i Norge med vår föreställning Underart. Kolla in turnéplanen på vår hemsida http://www.cirkor.se så ser du om vi spelar nära dig.
    varma hälsningar från Susanne på Cirkus Cirkör

    Likt av 1 person

Legg igjen en kommentar

