Disiplin tøy

I dag skal vi høyt opp i luften igjen, i noens tilfeller flere tiltalls meter over bakken, og boltre oss uten sikkerhetsline eller -nett i en stoffremse hengt dobbelt fra taket. Vi kommer til å bli slitne og få blåmerker og brannsår, men det er en opplevelse ulikt noe vi noen sinne har prøvd før! Vi skal trene tøy!

800px-Aerial_silk
«Aerial silk performer at a Renaissance Faire in Massachusetts, USA.» Jmorgan (CC SA-BY 3.0)

Kort og godt om tøy, tissue, tissu, aerial silks; kjært barn har mange navn

God trening for: muskulatur, utholdenhet, motorikk og selvtillit. Kan kurere høydeskrekk.

Gode utgangspunkt: mykhet og en porsjon mot; erfaring fra sportsklatring, dans, eller andre former for luftakrobatikk.

Nært beslektet med disiplin rep.

Ikke en form for yoga.

Da jeg begynte på sirkuslinja på Fjordane, var det trapes jeg gledet meg mest til å prøve, men etter hvert ble jeg nesten gladere i rep og tøy, rett og slett fordi jeg er så utrolig glad i å klatre, og fordi tøy og rep har noen syke kontrollerte fall du kan lære deg; øvelser hvor du først binder deg inn i tøyet på forskjellige måter, og så slipper så du for eksempel tar saltoer eller spinner gjennom luften eller faller flere meter før tøyet strammes igjen. Noen ganger må du virkelig psyke deg opp for å tørre å slippe, men det er utrolig gøy når du først tør, og det gir både adrenalinkick og mestringsfølelse 😉 !

1280px-Moore_Theatre_100_Years_-_Tamara_+_Quynbi_Horton_04
«Aerialist acrobat Tamara the Trapeze Lady performing at the Moore 100 Open House Celebration, celebration of the 100th anniversary of the Moore Theatre, Seattle, Washington.» Joe Mabel (CC SA-BY 3.0)

Tøy-numre gjøres enten alene eller med én eller flere partnere. Når du gjør øvelser i tøy med en annen person, gjør dere mest sannsynlig øvelser hvor én fungerer som «base» og en annen som «flyer», med andre ord, én personholder henger fast i tøyet, mens partneren henger fra denne personen. Du har også numre hvor flere er oppe i hvert sitt tøy, og gjerne gjør det samme nummeret synkront.

Tøy gjør deg fort sliten, siden du først skal klatre opp til du er så høyt oppe at du vet du går klar av gulv eller tjukkas når du gjør øvelsene dine, og også holde kroppen oppe, noen ganger med bare hendene, eller med én hånd, eller for den saks skyld med for eksempel nakke, føtter eller knær. Da vi gikk sirkuslinjen fant vi fort ut at tøynumre alltid måtte ha musikk i bakgrunnen, rett og slett fordi vi nybegynnerne hadde lett for å puste og pese ganske høyt etter hvert som vi ble skikkelig slitne 😉 ! Fikk fort respekt for de mer erfarne artistene som klarte å ha tøynumre uten å fortrekke en mine, for det var både slitsom og til tider veldig smertefullt.

Som nybegynner er det faktisk en fordel at du ikke har altfor mye muskulatur, siden muskler veier mer enn fett. Dette er også grunnen til at du ofte ser jenter gjøre det bedre enn gutter i klatreveggen 😉 . Du vil også fort både lære deg teknikker for klatring og for å gå inn i forskjellige hvilestillinger hvor du «binder deg fast» i tøyet så du bare kan sitte eller henge og slappe helt av.

Som i sportsklatring går klatring opp og ned ut på å «klatre med beina» istedenfor å slite ut armene. Teknikken går kort fortalt ut på at du står med den ene foten oppå den andre, og «klemmer» tauet eller tøyet mellom dem. Så flytter du laveste hånd opp og tar et nytt grep rundt tøyet. Så drar du føttene til deg og tar et nytt grep rundt tøyet, før du strekker beina ut igjen, og flytter laveste hånd opp igjen. På denne måten kommer du høyere ved å strekke ut beina og «reise deg opp», ikke ved å dra deg opp etter armene.

Vi ser gjerne på dans, sirkus og akrobatikk som noe som har eksistert i lang tid, og sirkus er visstnok også verdens eldste kjente underholdningsform, men akrobatikk i tøy er faktisk bare noen tiår gammelt. Folk er visstnok ikke helt enige om nøyaktig når, eller hvem som var opphavspersonen, men disiplinen ble i hvert fall til på 90-tallet en gang.

Vil du begynne med tøy, kan du enten oppsøke en sirkusskole, eller for eksempel Sirkus Xantis Sirkuslandsby som turnerer i disse dager, eller kanskje et dansestudio som også underviser i tøy. Du kan også kjøpe din egen remse nervøs fløyel og en håndbok og begynne selv, bare du er ytterst forsiktig, aldri trener alene, og tar sikkerhet på aller største alvor. Er du ute etter sirkusuststyr generelt kan du stikke innom fantastiske Firetoys, som jeg tidligere har skrevet om her. Lykke til!

Ilma-akrobaatti_Seija_Pitkänen_H9430_C
«Aerialist Seija Pitkänen was performing during Circus Festival 2009 in Kerava.» Anneli Salo (CC BY-SA 3.0)
Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s