Folkeopplysning

Hei! Var på tretimers fagforenings-temakveld ved ansatte fra Senter mot incest og overgrep i Hordaland (SMIH) i går, og syntes hele opplegget var fantastisk, foreleserne var helengasjerte og varme og jeg lærte så mye nytt (og jeg trodde jeg kunne mye om SO fra før av😉! Tok notater under hele foredraget som jeg renskrev og la ut på Facebook-siden til klassen min, og i folkeopplysningens navn tar jeg like godt og legger dem ut her på bloggen óg. Noe av det er litt «knotete» og ikke så veldig «fint» skrevet; det bærer preg av å være notater fra en forelesning😉, og jeg tar forbehold om at de inneholder feil. Men du vil mest sannsynlig lære en del av å lese dem uansett🙂!

«Overgrep skal ikkje teiast i hjel, dei skal talast i hjel!»

Hvis de ansatte fra SMIH holder foredrag nær deg — møt opp! Du vil lære så mye du ikke visste, og veldig mye av det vil gå på tvers av det du trodde var riktig. Det er litt som å ta et førstehjelpskurs, det gir deg utrolig viktig kunnskap som du aldri vet når du skal få bruk for 😉!

I mellomtiden kan du lese notatene mine her!

5 thoughts on “Folkeopplysning

  1. […] og starte opp en undergruppe i studentersamfunnet mot overgrep, etter inspirasjonen vi fikk fra foredragsholderne våre. Hadde vært spenndende å holde foredrag og sånn, og kanskje organisert natteravn, Ta Natta […]

    Lik

  2. […] Foredragsholderne våre fra Senteret mot incest og seksuelle overgrep i Hordaland forklarte dette på en veldig god måte: seksuell omgang skal være likeverdig (for eksempel mellom to jevnaldrende), lystbetont (altså ikke at den ene partnere for eksempel har sex bare for å få det overstått) og frivillig (altså at samleiet ikke bar preg av tvang, overtalelse, vold eller trusler — begge parter har ekte lyst på sex der og da). Utsetter du noen for seksuell omgang som ikke oppfyller alle tre kravene, spesielt om det skjer flere ganger, kan vedkommende ende opp med å slite psykisk i ettertid, eller å få problemer med selvbildet ditt eller seksualiteten sin — er det verdt det, bare for at du skal få noen minutters seksuell nytelse? […]

    Lik

Legg igjen en kommentar

