Disiplin statisk trapes

Lovte at neste innlegg skulle handle om sirkuset, og da kan jeg like godt starte opp en serie innlegg jeg har hatt lyst til å skrive en lang stund, hvor jeg rett og slett tar for meg forskjellige sirkusdisipliner. Begynner med mitt eget disiplinfokus, såkalt statisk trapes!

Kort og godt om statisk trapes

Disiplinområde: luftakrobatikk
God trening for: armmuskulator, koordinasjon og bekjempelse av høydeskrekk!
Gode utgangspunkt: trygghet i høyden, mykhet i kroppen, armmuskulatur, ikke altfor mye kroppsvekt og litt mot og smerteterskel 😉

Er ikke alle som vet hva en trapes er for noe, men kort fortalt er det en metallstang som er festet i to tau, som en disse. Det fins tre hovedvarianter av trapes i sirkuset: statisk trapes, svingtrapes og «flying trapeze».

 En akrobat fra
den britiske gruppen
Aviatrix i aksjon.

«Flying» er det de fleste forbinder med trapes, og er vel en av de mest ikoniske sirkuskunstene. «Flying trapeze» går ut på at akrobater klatrer høyt opp til spesialbygde plattformer og kaster seg ut over manesjen i trapesene sine, og gjør forskjellige stunts som å kaste seg fra en trapes til en annen, gjerne med saltoer og andre «triks» på veien. Har faktisk aldri sett flying trapeze i mitt liv, men drømmer hovedsaklig mest om å få prøve det selv. Finnes heldigvis steder der de holder workshops, så det er absolut et oppnåelig mål!

Sirkuselever trener trapes
 

«Swinging trapeze» er mye av det samme — en artist svinger frem og tilbake i en trapes som holdes stabil av lodd som er festet til hver ende av stangen. Brukes som oftest sikkerhetsline istedenfor sikkerhetsnett. Tror dette er en relativt utbredt disiplin i norske sirkus, i og med at det ser flott ut og ikke tar altfor mye plass.

Statisk trapes tror jeg derimot det er ganske få som har hørt om. Disiplinen går ut på at trapesen skal henge så stille som mulig, mens du gjør alskens figurer og fall («drops»). Avslutningsforestillingen vår hadde hele fire numre med statisk trapes, ellers kan du se et YouTube-klipp her:

Noa i statisk trapes

Statisk trapes bruker som oftest ikke andre sikringsmidler enn en tjukkas under utøveren, og trapesen henger som regel lavt (2,5 meter eller lavere) over gulvet. Henger trapesen høyere, henger det gjerne et rep ved siden av som han eller hun bruker til å komme seg opp. Det gjør temmelig vondt å holde rundt stangen i begynnelsen, og etter kort tid får du elefanthud i hendene, som når du driver med sportsklatring eller buldring. Vi sirkusfolk kaller det «trapeshender», og en yndet øvelse på Fjordane for å herde hendene så det ikke skulle gjøre vondt mer var å henge strakt ut etter stangen i et minutt, noe som gjor rimelig vondt de første gangene;). Sikkert noe å prøve hvis du driver med klatring og — heng etter to gode tak eller en pull-up-bar eller noe i ett minutt av gangen, så utvikler du kledelig elefanthud i håndflatene før du kan si «smerte»!

Håndboka mi, Methodologie Trapeizoidale.
Eget bilde

Statisk trapes kan også utøves med to utøvere som gjør kunster sammen, dette kalles partrapes og kan bli skikkelig fint med dyktige utøvere. Var aldri så veldig god på par-ting, men liker veldig godt å se andre drive med det.

Trapes kan og utføres med mer enn to utøvere!

Digger uansett trapesen fordi du kan gjøre så å si alt mulig i den — styrketrening, mykhetsøvelser, fall, mann/kvinndomsprøver, i grunnen hva som helst du kan tenke deg og litt til. Du kan lage en rutine full av fart og stunts, eller for eksempel en «myk» rutine med sakte bevegelser til klassisk musikk. Var en som var innom folkehøyskolen vår og hadde et metallnummer i trapesen iført grå joggebukse, hettegenser og hanekam. Det sier vel sitt;).

Vet ikke om det går an å få kjøpt trapes i Norge, men den jeg har fikk jeg for 1400 NOK på Fler Bollar i Luften i Stockholm, og de selger stort sett alt av sirkusutstyr på fantastiske www.firetoys.co.uk. Ellers er det en idé å stikke innom en sirkusskole eller et nysirkus som driver med workshops om du bare vil prøve deg! Anbefales på det høyeste om du synes det høres interessant ut, var flere vi var instruktører for i løpet av folkenåret som prøvde det bare én gang og ble «hekta»!

Sikkerhet: tren ikke luftakrobatikk uten tilsyn. Tren aller helst sammen med en erfaren utøver, i hvert fall i begynnelsen, og vær påpasselig med å varme opp og tøye ut kroppen — særlig skuldre er utsatte for slitasje og skader.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s